نگاه راهبردی به توسعه فناوری‌های آینده یکی از دغدغه‌های رئیس جمهور شهید در حوزه فناوری

معاون علمی و فناوری رئیس جمهور گفت: نفوذ دستاورد‌های علمی و فناوری در زندگی مردم و توسعه آنها در آینده دو راهبرد جدی آیت الله رئیسی بود.

روح الله دهقانی فیروزآبادی معاون علمی و فناوری و اقتصاد دانش بنیان رئیس جمهور در برنامه گفتگوی ویژه خبری شبکه خبر گفت: شهید آیت الله رئیسی یک مدیر راهبردی تمام عیار بودند. اقتصاد دانش بنیان یک تعبیر جدی راهبردی بود. در سال های گذشته و پس از انقلاب و در دولت های قبل عمده پیشرف و رشد کشور را بر بر مبنای اقتصاد منبع پایه داشته‌ایم. ما عموما بر مبنای منابع نفتی و معادن اقتصاد کشور را توسعه داده‌ایم. در سال اخیر با بالا رفتن مصرف و هزینه‌های کشور و تحریم‌های سنگینی که دشمن علیه ما داشته اقتصاد منبع پایه ضعف خود را به خوبی نشان داده است.

او افزود: تکیه کردن به نفت و خام فروشی معضل اقتصاد ما بوده و ما باید به دنبال پیشرفت و رشد تراز باشیم زیرا با یک اقتصاد منبع پایه نمی‌توان به این پیشرفت و رشد دست یافت. راهبردی که رهبر انقلاب بیش از ۲۰ ساله پیش تحت عنوان جنبش نرم‌افزاری آغاز کردند در دوران حضرت آیت الله رئیسی به یک بلوغی رسیده بود که تغییر راهبریه این زیست بوم از یک زیست بوم صرفاً علمی فناوری و کارآفرین به یک زیست بوم موثر در اقتصاد مورد توجه رئیس جمهور شهید قرار گرفت.

دهقانی گفت: با توجه به نگرش‌ها و نگاه‌های راهبردی رئیس جمهور شهید معاونت علمی ریاست جمهوری به ارتقای خیلی خوب رسید و به معاونت علمی و فناوری اقتصاد دانش بنیان تبدیل شد. اگر قرار است در کشور رشدی صورت گیرد این پیشرفت تنها از مسیر علمی و فناوری عبور می‌کند. مسئله بهره‌وری موضوعی بود که تاکید بسیار زیادی به آن می‌کردند. استفاده از نخبگان ه به صورت فردی و چه از طریق شرکت‌های دانش بنیان در همه ارکان و نقاط کشور در همه نقاط کشور و ساختارهای کشور توجه راهبردی ایشان را به بحث اقتصادی که باید رزش آفرینی آن بر مبنای علم و فناوری باشد نشان می‌داد.

او بیان کرد: در جلسه اول ملاقات با آیت الله رئیسی دو راهبرد جدی که شامل ۱_ دستاورد های علمی و فناوری کشور در این سال ها باید به شکل جدی و واقعی و موثر در زندگی مردم اعم از کشاورزی، سلامت، معدن، نفت و پتروشیمی نفود کند. ۲_ نگاه راهبردی به توسعه فناوری های آینده ترسیم کردند. در قانون بند هفتم قانونی آمده بود که مورد حمایت ایشان قرار گرفت این بود که کشور باید در برنامه هفتم ، ۶ مجموعه بزرگ تراز در آفرینش فناوری های روز داشته باشند. زیست مهندسی، میکروالکترونیک، علوم شناختی، اعصاب و مغز و مسئله هوش مصنوعی و علوم و فناوری های کوانتوم از جمله محور های تاکیدی رئیس جمهور شهید در برنامه هفتم بود.

دهقانی بیان کرد: تشکیل مرکز ملی هوش مصنوعی، شورای راهبری فناوری هوش مصنوعی و شورای راهبری فناوری‌های کوانتوم از یادگاری‌های اختصاصی در حوزه فناوری و نگاه به آینده آیت الله رئیسی شهید در طی دوران خدمت است که برای پیشرفت این حوزه، معاونت علمی از این نگاه رئیس جمهور برای رشد کشور استفاده کرده است. کشور در سال‌های گذشته رتبه‌های خوبی در حوزه فناوری‌های زیستی، در حوزه فناوری‌های نانو و در حوزه فناوری‌های هوش مصنوعی دستاوردها و رتبه‌های های خوبی کسب کرده‌ایم. بزرگترین حمایت رئیس جمهور شهد از جریان نخبگی کشور ایجاد کردن زمین بازی در جهت تأثیرگذاری در ارکان مختلف اعم از مشورت  تا حوزه های مدیریتی نخبگان در مسائل و مشکلات کشور بود.

معاون علمی و فناوری رئیس جمهور با اشاره به نگاه رئیس جمهور به نخلگان اظهار کرد: ایشان توجه ویژه ای به نخبگان داشتند . همین توجه ها و حمایت ها ارتباط ما را با نخبه های خارج از ایران توسعه داد. طبق آمار، ما سال ۱۴۰۲ نسبت به سال ۱۴۰۱ همکاری ۳ برابری با نخبه های ایرانی خارج از کشور داشته‌ایم. بازگشت نخبگان ما از ۲۰۰ دانشگاه برتر دنیا به کشور ۲ برابر ارتقا یافته است. سال گذشته قریب به بیش از ۳۰۰ نخبه بازگشتی به کشور فرصت ایجاد شرکت های دانش بنیانبه آنها ایجاد شد و عده دیگر به عنوان نیروی تراز در شرکت ها همکاری می‌کردند. برخی از این نخبگان نیز عضو هیئت علمی دانشگاه‌های معتبر ایران شدند.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.